מחשבות שנוגעות למערכות מידע, וגם כאלה שלא…

יש מי שחושב אחרת

אתם שוב מתארגנים לצאת למסע, שוב הדרך ארוכה ומפותלת, שוב הרכבתם צוות של יועצים ומומחים.
בחרתם אנשים מיומנים שידעו לטפל בציוד, יוכלו לנווט בשטח לא מוכר, וידעו לחשוב, לאלתר ולמצוא פתרונות יצירתיים לבעיות שעלולות לצוץ בדרך.
כל התכונות הללו היו גם לאנשים הטובים שבחנו בפעם הקודמת, ובכל זאת, הפעם משהו שונה…
הפעם, למדתם מהטעויות שנעשו בפעם הקודמת.

הפעם בחרתם מומחים שלא זו בלבד שיש להם אמת מקצועית אלא הם גם מוכנים להלחם עליה.

כל אחד ואחד מהשותפים למסע נבחר בזכות מומחיותו – המיומנות המקצועית שלו, בזכות השאיפה להגיע ליעד והדבקות במטרה, ולא פחות חשוב – היכולת לעמוד על האמת המקצועית שלו.

יש לכם צוות מנצח. ברור שהפעם הדרך תהיה שונה, כנראה שלא תדהרו באותה מהירות כמו בפעם שעברה, כנראה יהיו לכם נקודות עצירה בדרך ותשקיעו חלק מהזמן בויכוחים, או יותר נכון לומר בדיונים, על האופן שבו צריך להמשיך במסע. הצוות מיומן, יודע מהן היכולות שלו ומהן המגבלות שלו, ויודע להתעקש על העמדה שלו. הצוות הזה לא יתן לכם לרוץ קדימה כאילו אתם סוס שהורכבו לו סכי-עינים.
כשהוא לא משוכנע שזו הדרך הנכונה, הצוות ינסה לשכנע, להסביר ולגרום לשינוי, ויחד עם זאת – כשתהיה הסכמה על הדרך – אתם בטוחים שניתן יהיה להתמודד עם המכשול הגדול ביותר שיעמוד בפניכם.

התארגנתם, בדקתם את הציוד, כל אחד יודע מה תפקידו, אתם מוכנים לצאת לדרך. אתם חדורי מוטיבציה, יודעים לאן אתם רוצים להגיע, הרגל על הגז…
מאחורה נשמע קול עמום – "לאן אתה רץ?, תיזהר, זה איזור שלא מסומן במפה, יש בורות בשביל הזה!", הרהור קצר, ואתם מאטים את המהירות, ממשיכים קדימה בנחישות, אך גם בזהירות המתבקשת.

הקושי במסע הפעם זה כבר לא קושי פיסי, אלא קושי ניהולי. כאן צריכה לבוא לידי ביטוי המנהיגות האמיתית של מוביל המסע. המקום שבו תצטרכו להחליט במצב של אי הסכמה, במצב שבו המומחה הטוב ביותר שלכם, חושב אחרת  וצריך להחליט – האם זורמים עם המומחה בניגוד לדעה או האינטואיציה שלכם? האם פועלים בניגוד לדעתו של המומחה ומתקדמים בדרך שלכם? האם יש פתרון ביניים?

הנסיון הרי לימד אתכם שלפעמים טועים, ולכן החלטתם לקחת למסע אנשים שחושבים אחרת. לקחתם אנשים אשר ידעתם מראש שיהיו מצבים בהם הם יהוו אופוזיציה מהותית, והחלטתם לקחת אותם למרות זאת, ובזכות זאת.

הדבר הטבעי ביותר הוא להתלהב מהמחשבות והפתרונות שלכם עד כדי כך שקשה לראות את הבעיות הקטנות שאורבות בפינה. בדיוק זו הסיבה שלקחתם יועץ שיעמיד מולכם מראה, יראה לכם את החורים בפתרון וישאל את השאלות המרגיזות – זו גדולה של מנהיג.
ולכן, משימת הרכבת הצוות אינה קלה. צריכים לדעת לבחור את האנשים שידעו להלחם על דעתם ולשכנע את הסביבה, אך גם להבין שיהיו מקרים שבהם דעתם לא תתקבל ויהיה עליהם לפעול בניגוד לעמדתם המקצועית, תוך גיוס כל הידע והמיומנות שלהם כדי להגיע ליעד. כדי שזה יקרה – הכריזמה של המנהיג צריכה להיות כה חזקה שיוכל לסחוך אחריו גם את המתנגדים, אולם לא בסחיפה עיוורת.

"כללי המשחק" צריכים להיות ברורים, וידועים מראש, האופן שבו מתקבלות ההחלטות – בין אם זה שכנוע, הוכחה מדעית, הצבעה או אפילו הטלת קוביה – צריך להיות מוסכם מראש ומחייב את כולם – לקחת מומחים רק בשביל ההרגשה הטובה, ולהתעלם מהמלצתם, זה מתכון בטוח להפוך לסוס עם סכי עיניים (שלא לומר "חמור").

המסע ממשיך, בזכות הזהירות אתם מצליחים לתמרן בין הבורות בשביל, כאשר אתם מגיעים למכשול שמונח על השביל, והדבר הראשון שעולה לכם בראש הוא "קדימה בכל הכוח", אתם חושבים לרגע, מאטים, ומתיעצים.
לפעמים הההחלטה היא לעקוף, לפעמים ההחלטה היא לסגת ולחפש שביל חדש, ולפעמים ההחלטה היא "קדימה בכל הכוח".
לא תמיד הבחירה היא באפשרות שאתם מעדיפים, ולא תמיד היועצים מרוצים מההחלטה, אבל עצם העיסוק בבעיות מאפשר קשת פתרונות רחבה יותר.

המסע מגיע אל סופו. אתם מגיעים אל היעד, מרבית הציוד עדיין קיים ועדיין שמיש, הנזק שנגרם לרכב ולציוד הוא בר תיקון בעלות לא גבוהה. הדרך נמשכה יותר זמן ממה שתכננתם, ניצלתם גם את הדלק במיכל הרזרבי, וגם לא עברתם בכל המקומות שתכננתם, היו פסגות הרים שהחלטתם לוותר עליהן הפעם, היו מערות וועמקים שחלפתם לידם והשארתם למסע הבא, שבהחלט ייתכן שלא אתם תובילו.
בסופו של יום, הגעתם ליעד. עשיתם את הדרך הקשה הזו, ובמבט לאחור – המשימה בוצעה, במחיר גבוה יותר ובזמן ארוך יותר, ובכל זאת אתם גאים בעצמכם ובצוות המנצח שלכם.

כמו בפוסט הדרך ארוכה ומפותלת, גם כאן הסיפור הוא משל תמים וכל אחד יכול לקחת אותו לתחום שלו.

בסיפור הזה חרגנו בלו"ז ובעלויות – אך עשינו זאת במידה סבירה (ניצלנו את הדלק במיכל הרזרבי) – במסעות אחרים הדברים לא תמיד כאלה פשוטים. לפעמים צריך להזמין תדלוק, חילוץ, או אפילו צוות רפואי לטיפול בפגיעות – ובהשלכה לעולם מערכות המידע – צריך להשיג מימון נוסף, לגייס מומחה SYSTEM (או כל תחום אחר שנתקענו בו) או להביא צוות יעודי לטיפול בנזק שנגרם תוך כדי הפיתוח.

כפי שכתבתי – זהו משל תמים. ישנם עוד פרמטרים שמשפיעים על אופן הניהול של המסע – האם אתם לבד בשטח או שיש צוות נוסף שיצא למסע דומה? האם האתגר הוא להגיע ליעד עם כמה שפחות נזק או להגיע ראשונים ליעד, ולא משנה מה המחיר?
כאשר נמצאים במירוץ שבו הראשון שמגיע זוכה בכל הקופה, כלל אין משמעות לכך שהשני הגיע בלי פגיעה ובלי נזק, הדרך שבה הוא בחר היתה טובה יותר, והוא יכול לחזור על הדרך הזו שוב ושוב עם צוותים נוספים.
הראשון שפיתח יישום חדשני יזכה בחשיפה רבה, משתמשים רבים (וכנראה גם כסף רב) מאשר מאשר לזה שפיתח מוצר יותר טוב, יותר יציב, יותר אמין – אך הגיע לשוק חודש אחרי שהראשון כבר מכר מליון רשיונות…

…אבל זה כבר נושא לפוסט אחר.

לסיכום:
המלכודת שצריך לדעת לא ליפול בה היא עודף הבטחון העצמי. מנהל טוב צריך להיות בעל אומץ לקחת יועץ שישמיע לו את הדעה ההפוכה, יציג לו את עצמו במראה אובייקטיבית, וימנע ממנו להיכשל.

"כל האנשים עמדו והריעו למלך, ורק ילד אחד קטן צעק: "המלך עירום, המלך עירום!"

תגובתך בבקשה...

2 מחשבות על “יש מי שחושב אחרת”