מחשבות שנוגעות למערכות מידע, וגם כאלה שלא…
סוכה ערוכה לאורחים

תמיכה לאחור

אם מתחשק לכם לפעמים לפתוח לרגע את דלת הקסמים…
אז..
אפשר להיזכר בשיר הקסום, ששימש כפתיח לסדרה בטלוויזיה החינוכית, בנושא בזהירות בדרכים, בה גדעון זינגר כיכב בתפקיד הקוסם יהויקים קוק.
אפשר גם לגשת לחנות הצעצועים הקרובה, לשלוף סכום מכובד ולקנות קופסא של "לגו", לחזור לילדות המאושרת ולהרגיש קסם.
אם במקרה שמרתם לגו, מתקופת הילדות שלכם, עבור ילדיכם, תוכלו להשתמש בכל החלקים "של פעם" גם היום.

למה? כי חברת לגו המשיכה לפתח חלקים חדשים ומיוחדים, תוך שמירה על סטנדרט החיבור של לבני הלגו, אחת לשניה.
זה היה על רגל אחת = "תמיכה לאחור".

תמיכה לאחור בכל תחום

סוכה ערוכה לאורחיםהסיבה שהפוסט הזה נכתב בימים אלה היא פשוטה – לקראת ערב חג הסוכות, החלטנו להזמין את המשפחה המורחבת, משני הצדדים, לארוחת חג. הסוכה שהיתה לנו, בגודל 2מ' רוחב על 3מ' אורך לא מספיקה לארח משפחה גדולה, ולכן ניגשתי לאחת מנקודות המכירה של הסוכות המהירות (אני בכוונה לא רושם את המותג), וקניתי מוטות אורך (3מ') ושני מוטות גובה שישמשו כחיבור-הארכה לסוכה הקיימת.

קניתי גם "קיר" מבד מקושט, וחזרתי הביתה למלאכת הקמת הסוכה. די מהר גיליתי שמוטות הגובה החדשים לא מתאימים לשאר המוטות שהיו לי. בדיקה זריזה העלתה שהיצרן שינה את גובה הסוכה ואני נשארתי עם שני מוטות שאין לי מה לעשות איתם ושני חלקי סוכה חצי מורכבים.

בעיות בלי פתרונות

המחשבות על שינוי המידה הפליגו הרחק. תהיתי מדוע המוט החדש, הארוך יותר, לא מכיל את הלולאות המתאימות לשני הגבהים. ניסיתי לחשוב איך אפשר בכל זאת להשתמש במוטות ולא מצאתי פתרון. לנסר ולרתך מחדש קורות ברזל מגלוון זה ממש לא מה שהתאים לי לעשות באותו רגע, גם לאלתר חיבורים עם קידוחים וברגים פחות התאים.
למזלי – לשכן שלי היו מוטות ישנים שלא היו בשימוש וכך הקמתי את הסוכה. החזרתי את המוטות ולקחתי במקומם פריטים אחרים שסייעו לתמיכת הסכך.

גאוות יחידה

המחשבות על תאימות של מוצרים חדשים לגרסאות קודמות הביאה כמובן ל"לגו" שהוזכר בהתחלה, ואחר-כך לתחום הצילום. מצלמות ריפלקס של "ניקון", מהרגע שהן יצאו עם החיבור המהיר של העדשה מסדרת F-Mount, עד עצם היום הזה, מתאימות לשימוש עם כל עדשה שניקון ייצרה למצלמות SLR. רק לאחרונה, כשניקון ניסו להכנס לתחום מצלמות-חסרות-מראה, הם פיתחו פורמט חדש של עדשות, שאינו מתאים לסדרה הקודמת.
ניקון היתה החברה היחידה, ששמרה על הסטנדרט, כשעברו ממיקוד ידני למיקוד אוטומטי (אוטופוקוס) בסוף שנות ה-80. כל היצרנים הגדולים, למעט ניקון, שינו את חיבור העדשה, כדי שיהיה מקום למגעים האלקטרוניים בין מנוע העדשה והחיישנים במצלמה.

עולם התוכנה

המניע האמיתי ("הקש ששבר את גב הגמל"?) לכתיבה של הפוסט הזה היה הבלוג שלי.
כשנכנסתי הבוקר למסכי הניהול של האתר/בלוג שלי, ראיתי שיש שדרוג לתבנית הוורדפרס בה אני משתמש (Customizr). לאחר ששדרגתי, גיליתי שבכותרת מופיעה הודעת שגיאה מכוערת במקום הלוגו שלי. הסיבה לכך היתה שהלוגו הוצג בעזרת קוד, שהוספתי לתבנית על-פי מאמר שפורסם באתר של מפתחיה, ומתברר שבגרסה הנוכחית בוטלה פונקציה שהקוד הזה מבוסס עליה.
התבנית שודרגה, אך ה"תאימות לאחור" שלה נפגעה.

עוד לא הספקתי לבצע סבב הגהה שני והנה יוצרי התבנית שחררו גרסא דחופה עם המידע הבא:

= 3.4.32 October 17th 2016 =

  • fixed : added back function tc__f() for retro-compatibility

תאימות לאחור מחייבת השקעה רבה, לפעמים השקעה לא סבירה. אחת הדוגמאות הידועות היא הפסקת התמיכה של מיקרוסופט בחלונות XP, או אי היכולת לשדרג את מערכת הפעלה של אפל במכשירי אייפון ישנים.
הסיבה לכך היא גם מסחרית (לעודד רכישה של מוצרים חדשים), אבל גם כדי לא לגדול בצורה לא סבירה בכמות הקוד שצריך לתחזק, במיוחד לאור כמות משתמשים נמוכה ואורך חיים ממוצע של המכשירים השונים.
נגעתי בנושא מנקודת מבט קצת אחרת בפסטיבל הנמרים – אם לא נשמור על תוכן רלוונטי, נישאר עם עלויות תחזוקה על משהו שכלל לא נדרש.

קוד פתוח

כשמדובר במערכות קוד פתוח (וורדפרס, יוניקס ורבים אחרים) ובמיוחד "העולם הפתוח", שבו חלקים שונים נכתבו על-ידי גורמים שונים, לרוב ללא כל תאום בינהם, יש נורמת תיעוד שבה בכל גרסה מפרסמים מה השתנה, מה תוקן, מה התווסף ומה נגרע. אחד הדברים החשובים הוא הכרזה על אלמנטים כ"מיושנים" (Obsolete) ומה המועד בו תופסק התמיכה או שהם יגרעו מתכולת המערכת.
חובת האחריות של כל המשתמשים במערכות הללו, והמתממשקים אליהן, היא להערך בצורה טובה ליום בו יהיה צורך לספק פתרון אחר – "טוב יותר, רע יותר, לא יודע מה יותר" (סוף הוא תמיד התחלה, לאה נאור).

ואנחנו?
אנחנו נמשיך להנות כל עוד יש תמיכה אחורה, וכשיגיע היום, נשדרג, נתקן, נחפש פתרון באינטרנט או נזרוק את הישן ונקנה חדש, עד הפעם הבאה.

תגובתך בבקשה...