מחשבות שנוגעות למערכות מידע, וגם כאלה שלא…
תוסף כפתור לייק לפייסבוק

לא צריך תוסף לכל דבר

זה בכלל לא משנה אם אתם אוהבים את הקפה שלכם שחור, בוץ, אספרסו, פילטר, קפוצי'נו או אמריקנו.
קפה עשוי מפולי קפה קלויים וטחונים ומים. שיטת ההכנה שנעה בין בישול ארוך לקיטור מהיר, לפעמים בתוספת חלב ויש כאלה שנוהגים לנשנש פול קפה אחד ליד האספרסו.
נכון שלא היה עולה על דעתכם להכין קפה מפולי סויה עם "תוסף קפאין", או להקציף חלב סויה בתוספת לקטוז?
אז למה זה הגיוני שבבלוג שלכם בוורדפרס יהיה כפתור לייק של פייסבוק בעזרת תוסף?

מה זה בכלל תוסף?

תוסף לייק פייסבוק

תוסף הוא קטע קוד, תוכנית או קבוצת תוכניות שנכתבה על-ידי אנשים טובים אשר הגו רעיון שיכול לשפר את המערכת המרכזית והוציאו אותו אל הפועל כחבילה קטנה שמתווספת למערכת העיקרית. במקרה הנוכחי, אני מדבר על תוספים לוורדפרס, שהיא מערכת בלוגים מעולה, ובכלל, מערכת קוד פתוח להקמת אתרי אינטרנט. גם בלוג זה שאתם קוראים נבנה על תשתית של וורדפרס.

וורדפרס מגיע כ"מנוע" שכולל את התשתית לפוסטים, דפים, תפריטים, כותרת ראשית (הדר – Header), כותרת תחתית (פוטר – Footer) עזרים בצדדים ועוד ועוד…
התפיסה היא -קוד פתוח – כל אחד יכול לראות איך הדברים בנויים, להוסיף, לשפר ולשנות מה שהוא רוצה באתרים שהוא בונה. רוב הדברים (במיוחד למתחילים) הם בחינם!

על המנוע המרכזי הזה ניתן להוסיף עוד הרבה פונקציונליות – למשל – כפתורי שיתוף ברשתות החברתיות, מסננים לאתר שעניינו חנות מקוונת, מצגת תמונות ובעצם כל דבר שרק ניתן לדמיין.

כל תוספת כזו היא כתיבת קוד (תכנות, למי שמעדיף את המינוח העברי הפורמלי), וניתן לבצע אותה במרחב המיועד לפיתוחים במסגרת התוכניות של וורדפרס, או כתוסף חיצוני שגם אותו וורדפרס יודע להפעיל, אם הוא נכתב על-פי הקודקס של וורדפרס.

מתי להתקין תוסף ומה אפשר לעשות לבד ובקלות?

התכנות העיקרי בסביבת העבודה של וורדפרס מתבצע בשפת PHP, מי של יודע לתכנת, או יודע קצת וחושש לקלקל, יעדיף בדרך-כלל להתקין תוסף קיים, כזה שמספר ההתקנות שלו גדול במיוחד וקיבל הרבה "כוכבים".

יש תוספים שהם עולם תוכן בפני עצמו, אשר הושקעו בו מאות אם לא אלפי שעות עבודה של צוותים מוכשרים, אלה תוספים שמתוחזקים היטב, לרוב מתועדים היטב ומספקים כלים שאדם יחיד לא יצליח להגיע לרמתם בזמן סביר. לא על התוספים האלה מדובר כאן, אלא על תוספים קטנטנים, הכוללים בין שורות קוד בודדות, עד כמה עשרות שורות קוד, שהדבר היחיד שהם עושים הוא הוספת פוקנציונליות יחידה.

היתרון בשימוש בתוסף קטן כזה הוא הנחה הגיונית שאם תהיה בעיה, מישהו כבר יראה אותה ויטפל בה לפני שאנחנו נצטרך להתמודד איתה בעצמנו. מצד שני – ריבוי תוספים מאט את זמני התגובה של האתר, ישנם תוספים שעושים "עוד דברים" שלא באמת רצינו אותם או שאנחנו לא צריכים אותם, ולכן, ישנם מקרים, כמו "כפתור לייק" של פייסבוק, שקטע קוד קצר יעשה את העבודה בדיוק כמו תוסף, ואולי אף טוב יותר.

"כפתור לייק" – עשה במו ידייך

קיימים תוספים רבים שמאפשרים הצגת כפתור לייק בבלוג שלכם, אחד מהם אפילו מאת אנשי פייסבוק בעצמם, אבל קיימת חלופה הרבה יותר פשוטה.
את קטע הקוד הזה מוסיפים לקובץ functions.php, באופציית "ערוך" בתפריט "עיצוב":

/*** facebook "like" ***/

add_action('__after_content', 'fb_after_content', 30);
function fb_after_content() {
 echo('<div class="fb_like"><iframe src="http://www.facebook.com/plugins/like.php?href='.urlencode(get_permalink()).
 '&locale=he_IL&layout=standard&show_faces=true&width=500&action=like&colorscheme=light'.
 '"scrolling="no" frameborder="0" allowTransparency="true" ></iframe></div>');
}

זה הסיפור כולו!

טוב, כמעט כולו, כפתור לייק לא חייב להיות בדיוק כמו אצלי, אפשר להוסיף עיצוב מתאים והגדרות נוספות לקובץ style.css, לדוגמא – הגדרת גודל המסגרת שבה יושבים ה"פרצופים" –

/*** facebook "like" ***/
.fb_like iframe {
 width : 600px;
 height: 70px;
}

קטע הקוד של ה – iframe עצמו לקוח מדף המפתחים של פייסבוק, רצוי לעיין בו אם משהו פתאום משתבש, בדף ניתן גם למצוא תיעוד מלא של כל האופציות לגבי הצגת פרצופים, אופן ההצגה ועוד…

כדי לאזן קצת את הדברים – אם נדרשים כפתורי שיתוף נוספים(לינקד-אין, פינטרסט, אינסטגרם ועוד…) – צריך לשכלל את הקוד, להוסיף קטעים שמקורם בכלים למפתחים של הרשתות החברתיות האחרות ולעבוד קצת יותר. בשלב מסויים כנראה שהתקנת תוסף שעושה את זה ומתוחזק היטב תהיה כדאית יותר.

ואם תהיתם – לגבי כפתור לייק של פייסבוק – הקוד הנ"ל הוא בדיוק קטע הקוד שלקוח מהבלוג שלי, אז זו ההזדמנות לבדוק אם הקוד עובד 😉

 

תגובתך בבקשה...