מחשבות שנוגעות למערכות מידע, וגם כאלה שלא…

כיביתי, הדלקתי. לא עבד!

קראתם את הפוסט שלי על הקודן שלא עובד?
הפעם מה שלא עבד זו מערכת ה"מולטימדיה" הסינית שברכב שלי. אבל אני כבר מנוסה, אז כיביתי, הדלקתי… לא עבד. כיביתי את המנוע, הדלקתי… שוב לא עבד. מה יהיה?

מערכת מולטימדיה ברכב

מערכת מולטימדיה לרכב - יונדאי i30

כן, גם זו מערכת מבוססת מחשב, וכל מה שכתבתי בפוסט ההוא, על קודן תקוע שלא מגיב, נכון שבעתיים למערכת מולטימדיה.

במערכת מולטימדיה יש בדרך-כלל: מסך מגע, שליטה על הרדיו והמוסיקה, מערכת ניווט כלשהי, חיבור לבלוטות' עבור טלפון סלולרי או נגן מדיה, חיבור USB לטעינה ומוסיקה, וחלק מהן אפילו תומך אחורה ומאפשר להכניס אפילו תקליטור (CD) מקורי עם שירים או תקליטור צרוב עם קבצי mp3.
על כל הפונקציונליות הזו שולטת מערכת מחשב קטנה שגם לה לפעמים יש את הקריזות שלה. לכן, אם כיבוי והדלקה, בכמה אופנים, לא פתרו את הבעיה, סביר שיש מערכות או תתי-מערכות שצריך לעשות להן איפוס חזק יותר, או "ריסט" בז'רגון היותר מוכר.
אם כך – השלב הבא הוא מציאת כפתור האתחול ולחיצה עליו.

איפוס מערכת המולטימדיה

מערכות אלקטרוניות רבות בעלת זכרון ויחידת עיבוד מרכזית (CPU) נשארות פעילות גם כשמכבים אותן. ישלכך סיבה טובה ולא סתם יש להן סוללת ליתיום קטנה שמאפשרת למערכת להיות במצב "המתנה" (Stand-by) עד להפעלה הבאה. המטרה היא כמובן לשמור בזכרון נתונים שימושיים כמו – תחנות ברדיו, חיפושים אחרונים של תוכנת הניווט ומידע נוסף וגם לשמור על פעולת השעון. קיימים גם רכיבי זכרון שאינם דורשים הזנת מתח קבועה כמו דיסק-או-קי או כרטיסי זכרון של מצלמה, רכיבים כאלה קיימים גם במערכות מולטימדיה.

בפוסט שכתבתי על איפוס קודן לרכב הפתרון היה ניתוק המצבר, אבל כשמכבים את מערכת המולטימידיה, בדיוק כמו שקורה עם הטלפון הסלולארי, חלק מהנתונים ותתי-המערכות ממשיך לעבוד "על אש קטנה", ובעצם, כיבוי המערכת, או כיבוי מנוע הרכב לא באמת "מכבה" את המערכת ומאפשר לה לעשות אתחול מלא. כדי לבצע אתחול אמיתי, יש לבצע פעולת אתחול לפי הגדרות היצרן. פעולה כזו מאפסת חלק מהפרמטרים ומנקה את הזכרון התפעולי.

קיימות מספר רמות של אתחול, והבחירה בינהן היא באמצעות סוג ההפעלה, בין אם מדובר על משך הלחיצה על כפתור האתחול או סדר פעולות אחר.

איפה מוצאים את כפתור האתחול?

ברוב המערכת קיים לחצן אתחול יעודי, או קומבינציה של לחיצות על מקשי תפעול. לחיצה על כפתור האתחול היא פעולה שהיצרן משאיר למקרה של "אין ברירה" ולכן הכפתור הזה מוחבא במקום שצריך קצת להתאמץ כדי להגיע אליו. שיטה אחת היא להחביא אותו בתור חור קטן שמאפשר הפעלה באמצעות ראש עט או מהדק נייר, שיטה שניה היא לחיצה על מספר מקשים בו-זמנית (כמו ALT-CTRL-DEL במקלדת המחשב), והשיטה השלישית היא לכסות את הכפתור בכיסוי שנראה אלמנט עיצובי.

חור או נקב לאיפוס מערכת מולטימדיה לרכב

בחיתוך מהתמונה העליונה, עם קצת מאמץ, אפשר לראות מתחת לכפתורים העגולים שני חורים פוטנציאליים, שממש מזמינים לחיצה על כפתור נסתר שמתחבא בתוכם, ולכן זו הפעולה הראשונה שעשיתי, אבל מתברר שלא זו מטרת החורים הקטנים.

לאחר שלא מצאתי מקום אפשרי נוסף, חשבתי לנסות ללחוץ על כמה כפתורים במקביל. ארבעה נסיונות של שילובים שונים גרמו לי להבין שאני בעצם עושה משהו לא הגיוני ועדיף למצוא את השילוב הנכון בדרך אחרת.

כמובן שהתעצלתי לחפש את המדריך למשתמש של מערכת המולטימדיה והעדפתי את מנוע החיפוש באינטרנט. שם באמת נמצאו הרבה סרטונים והסברים, אבל לא מצאתי את דגם המערכת שיש לי. ניסיתי בכל זאת כמה אפשרויות שהוצעו בסרטונים, ללא הצלחה.

אאוריקה

לחצן איפוס מתחת לכיסוי

תוך כדי הנסיונות הכושלים ללחוץ על כמה כפתורים יחד, על-פי ההסברים שמצאתי ביו-טיוב, אני רואה לוחית פלסטיק שעליה כתוב MAP, נזכרתי שכשקיבלתי את הרכב בדקתי מה יש מתחת ללוחית הזו. ראיתי אז שיש שם מקום להכניס כרטיס זכרון עם מפות עדכניות למערכת הניווט (GPS) ברכב. זה נראה כמו מקום טוב להחביא כפתור אתחול (RESET). הרמתי את המכסה הקטן, ואכן – מתחתיו יש כפתור אפור שנראה בדיוק כמו משהו שמשמש לאתחול!

מכירים את הסיכה המוזרה הזו שמקבלים עם טלפון חדש כדי להוציא את הסים? יש לי אחת כזו זמינה, ובה השתמשתי כדי ללחוץ על הכפתור הקטן.

 

לחצן איפוס מערכת מולטימדיה לרכב

מתחיל עם לחיצה קצרה על הכפתור, והמערכת מבצעת אתחול, ושוב נתקעת. אני לוחץ שוב, הפעם לחיצה ממושכת יותר (אני סופר: 21 22 23 24 25), והמערכת מצליחה לעלות בצורה תקינה.

 

לצערי – בנסיעה הבאה היא שוב נתקעה, בצעתי שוב אתחול, הפעם לחצתי במשך עשר שניות, אני חושב שהמערכת נבהלה ובינתיים עובדת בצורה תקינה. עברו כמה ימים ו-"טפו טפו טפו", הבעיה לא חזרה, אני מקווה שזה פתר את הבעיה של תקיעת המערכת, לפחות עד הפעם הבאה 🙂

למי שרוצה קצת יתר פרטים – זו מערכת מולטימדיה שבאה "עם הרכב" יונדאי i30 סטיישן, המערכת ללא חיבור סלולרי.

הפוסט הזה מצא חן בעיניכם? גלגלו עוד קצת למטה, יש שם כפתור "לייק" שעוזר לי לראות שאהבתם.

תגובתך בבקשה...

131 מחשבות על “כיביתי, הדלקתי. לא עבד!”