מחשבות שנוגעות למערכות מידע, וגם כאלה שלא…

אתר הוורדפרס שלי חוגג שנתיים

בדיוק לפני שנתיים, בסוף מאי 2013, האתר שלי עלה לאוויר.
לכבוד החגיגה אפילו יצרתי "עוגה" עם שני נרות.
עוגת יום הולדת עם שני נרות

התחלתי אותו עם אפס הבנה בוורדפרס, עם המלצה של מישהו על חברת אחסון בחו"ל, עם תבנית ברירת המחדל (Twenty Twelve) והמון רצון להגיע רחוק.

כמובן שהיו לי אינספור טעויות של מתחילים, והמון שאלות ששאלתי בשתי קבוצות בפייסבוק שעוסקות בוורדפרס, כל תשובה לשאלה ששאלתי סייעה לי ללמוד משהו חדש.

כל שאלה שנענתה הובילה לשינוי או שיפור קטן באתר. התחלתי להרגיש יותר בטוח בעצמי ואפילו עניתי לשאלות של "טירונים ירוקים" יותר ממני, לפעמים הוותיקים קטלו את התשובות שלי – ודווקא מהמצבים האלה למדתי הכי הרבה. אני ממשיך להיות חבר בקבוצות האלה והיום אני כבר עונה פחות שטויות, ולא בגלל שאני עונה פחות 😉

במעלה הדרך, החלפתי מספר פעמים תבנית, כדי להתנסות בדברים חדשים. התקנתי תוספים מומלצים וגם מומלצים פחות, ואת כל הנסיונות האלה בצעתי כמו שאני רגיל  – ישר ב-PROD. אין לי סבלנות לדחות סיפוקים, אני רוצה לראות תוצרים מיידיים, גם אם במידה מסויימת זה גורם לאתר שלי להיראות קצת מוזר לפרק זמן מסוים.
תקופה ארוכה השתמשתי בתבנית Weaver, ואז גיליתי שיש להם תבנית משודרגת בשם Weaver II, תבנית מאוד גמישה המאפשרת לבצע שינויים משמעותיים באתר, גם למשתמשים שלא רוצים לגעת בקבצי התבנית ובקבצי העיצוב.

לפני קצת יותר מחצי שנה החלטתי שאני בוחן את היכולות שלי ובונה למישהו אתר רב לשוני, ואני רוצה להתנסות בתבנית חדשה (רוב העלילה מתוארת כאן), תבנית שיש לה עוד פונקציונליות מעבר להצגת בלוג ודף ראשי סטאטי, רציתי סליידר והצגה של דפים מובלטים בדף הראשי (Featured) וכמובן תבנית שתומכת באתרים שמוצגים מימין לשמאל, בחנתי מספר תבניות עד שפגשתי את Customizr, כבר מהרגע הראשון היא נראתה יופי של תבנית שמספקת את כל מה שרציתי. התחלתי ללמוד אותה ולשחק עם האפשרויות השונות שלה, לא בהכרח בסדר הזה…

שני דברים שהפריעו לי היו שהתבנית אמנם תמכה בכתיבה מימין לשמאל (RTL), אך לא היתה מתורגמת כלל לעברית – גם תפריטי המנהל וגם המלל התשתיתי באתר עצמו (הבא, הקודם, חיפוש…) והדבר השני הוא שכל תפריטי המנהל (Admin) היו מעוצבים משמאל לימין, אז החלטתי לעשות מעשה, למדתי את הסטנדרטים של תרגום בעולם הוורדפרס, ותרגמתי את כל התבנית לעברית. שלחתי למפתח התבנית את קבצי התרגום עם מספר בקשות להסדרת תפריטי המנהל. לשמחתי – הוא הכניס את התרגום לעברית לגרסה ששוחררה כשבוע לאחר מכן, וקיבל את הבקשות שלי לטיפול בתפריטים – הם נכנסנו לגרסה מאוחרת יותר.

החלטתי שאני עובר לשלב הבא – אני מרטל (מלשון RTL) את התבנית ושולח למפתח התבנית את את קבצי ה- CSS- קבצי העיצוב של התבנית. אם אני נהנה מתבנית חינמית – אני רוצה לתרום חזרה לקהילה ונותן פתרון מלא לקהל שמשתמש בתבנית הזו וכותב מימין לשמאל (ולא רק בעברית).

למדתי לכתוב CSS, ממש לא "על קצה המזלג" אבל גם לא ברמה של "מומחה על", אני עדיין לא יודע לעשות עיגול שהופך לריבוע ומטייל על המסך בעקבות העכבר, אני אפילו לא יודע אם בכלל אפשר לעשות את זה רק בעזרת CSS,  אך אני יודע לשחק עם האלמנטים הקיימים ולשלוט בעיצוב חלקים ניכרים מהאתר.
ערכתי את קובץ העיצוב הראשי, והתברר שצריך לעשות כמה שינויים בתוכניות עצמן, על אף שלא למדתי לתכנת ב- PHP, גייסתי את הידע שלי בתכנות כדי להבין מה ואיפה צריך לתקן, קראתי קצת על PHP, ועשיתי את התיקונים הנדרשים – יופי של תרגול למוח. למי ששכח, או לא שם לב – עבדתי על האתר שלי ב- PROD…
מודה שהתרגשתי כשהדברים עבדו.

קבצי התוכניות המתוקנים הועברו למפתחי התבנית באמצעות gitHub (זה כבר סיפור אחר לפוסט אחר) ולפני כשבוע קיבלתי אישור שהתיקונים נבדקו, אושרו ויכנסו לגרסה הקרובה של התבנית!!!

אמנם האתר שלי לא יזכה במקום הראשון בתחרות העיצוב, אבל כנראה שגם לא במקום האחרון, אני ממשיך ללמוד את עולם הוורדפרס, PHP, CSS ונכנס לתחומים נוספים מתוך סקרנות לדעת עוד.
דרך אגב – אחד הדברים שאני מנסה ללמוד הוא איך להסיר את התמונה הראשית במקרים מסוימים בהם היא לא מלבנית רחבה, אלא קטנה וריבועית (כמו כאן…).

יש לי עוד הרבה ללמוד, אני צריך להיכנס יותר לעומק לתחום של SEO, אופטימיזציה, מה קורה "מתחת למכסה המנוע" וכו' – לא כדי להיות מומחה, אלא כדי להבין לפחות את השפה של המומחים, ולדעת מה עוד אני צריך.

אז אני חוגג שנתיים לאתר שלי וחוגג את ההתקדמות שלי בתחום שלא הכרתי כלל. ממליץ לכל מי שמתלבט לגבי הקמת אתר בעצמו – להפסיק להתלבט ולקפוץ למים!
כל מי שרוצה לשאול, להתיעץ ולהתלבט או מעוניין בליווי אישי בצעדים הראשונים שלו בהקמת אתר – נא ליצור קשר, או פשוט לשאול בפורומים השונים או בקבוצות הפייסבוק.

נ.ב.
לעדכונים בדוא"ל כבר נרשמתם? עדיין לא? – אז למה אתם מחכים – הרשמו במשבצת שבצד שמאל ותקבלו עדכון על כל פוסט חדש!

תגובתך בבקשה...

מחשבה אחת על “אתר הוורדפרס שלי חוגג שנתיים”