מחשבות שנוגעות למערכות מידע, וגם כאלה שלא…
הנגשת אתרים - איור

חניה, שירותים ואתר אינטרנט

לפני כחודש פרסמתי פוסט בנושא הנגשת אתרים, אני עוסק בכך שוב מפני שזהו נושא חברתי חשוב וגם נושא "חם" בפורומים השונים בתחום בניית אתרים, ובפרט – בניית אתרי וורדפרס.
הנגשת אתרים - איורמאז הפוסט ההוא, התקדמתי עם הנגשת האתר: התקנתי "תוסף הנגשה" (בהמשך אסביר על המרכאות), עברתי על התמונות בפוסטים האחרונים ובדקתי שיש להם תגית ALT עם תוכן מהותי, בדקתי עוד שני תוספים שמככבים בפורומים, וכמובן שהמתנתי לשמוע על התביעה הראשונה נגד אתר שאינו מונגש.
למיטב ידיעתי, נכון למועד כתיבת שורות אלה – עדיין לא הוגשה תביעה או תלונה בנושא, ואני מקווה שאף אחד לא יתנדב לעשות עלי ניסוי-כלים של תביעה כזו.

לפני שאני מדבר על העבודה הכרוכה בהנגשה, נעסוק קצת בפילוסופיה – אני רוצה לדבר על המאפיינים השונים והדומים של אתר אינטרנט, חניה ו… שירותים.
לא חדר שירותים כמו שיש לרובנו בבית, אלא כאלה ציבוריים, במיוחד כאלה שיש מעליהם, או לצידם מדבקה כחולה ענקית עם סמל של אדם בכסא גלגלים.
כן, מדובר בחניה לנכים, שירותים לנכים ואתר אינטרנט מונגש.

חניה לנכים

דבר ראשון – אם אין תו נכה – לא חונים בחניית נכים. גם לא לשניה, גם לא רק כדי לקנות פיצוחים, וגם לא חונים "ליד" ככה שנכה לא יכול להכנס לחניה כזו עם רכבו. חניה לנכה אינה מיועדת לכלל הציבור אלא שמורה לאנשים עם מוגבלות בניידות שקיבלו היתר מיוחד – 'תו נכה'. מעבר להיותה שמורה לאנשים מיוחדים, היא אמורה להיות גם מותאמת עבורם – גישה נוחה למדרכה עם כסא גלגלים, מרווח מספק מהצד או מאחורה כדי לפרוק את הכסא מהרכב, במרחק קטן יחסית מהיעד שלשמו הוקצתה החניה הזו ועוד התאמות רלוונטיות.

שירותים לנכים

במקומות ציבוריים רבים בהם קיימים חדרי שירותים, מוקצה תא אחד או יותר לנכים.
מה מיוחד בשירותים הללו? האסלה בנויה כך שניתן להגיע אליה עם כסא גלגלים, יש ידיות אחיזה שמסייעות לקום ולשבת, או לעבור מכסא הגלגלים אל האסלה, הברז מופעל באמצעות ידית ארוכה, ובד"כ הכיור נמוך יותר ומאפשר שימוש מכסא גלגלים.
בניגוד לחניה לנכים, שירותים לנכים הם לא לנכים בלבד, הם פנויים לשימוש כלל הציבור, ומותאמים למוגבלים בתנועה. במקרה של המתנה לתא פנוי, סביר שנכה יקבל עדיפות מיידית לתא המסומן לנכים, אך אם אדם שאינו מוגבל נאלץ להשתמש בשירותים, והתא היחיד הפנוי הוא המסומן לנכים – אין פסול בלהכנס ולהתשמש בתא זה (העיקר שישאיר נקי אחרי השימוש).

אתר אינטרנט מונגש

אחרי קריאת שתי הפסקאות הקודמות, די ברור לאיזו קטגוריה אתר אינטרנט דומה יותר, ועדיין – השוני קיים. אז למעט מספר אנשים בודדים שחושבים שונה ממני בנושא הזה – אתר אינטרנט מונגש הרבה יותר דומה לשירותים לנכים – הוא מותאם לבעלי מוגבלות, אך יכול לשמש את כולם, ללא פגיעה משמעותית בחווית המשתמש.
אמנם דומה – אך לא זהה.
אתר אינטרנט, במיוחד כזה שמטרתו להביא לבעליו הכנסה, פרסום או מוניטין, מיועד לקהל גדול ככל האפשר (גם אם זה קהל מאוד מסוים כמו מפתחי וורדפרס, או חובבי פיסול בברגים), ולכן, עד כניסת חוק נגישות אתרים לתוקף, חלק גדול מהאתרים היה בנוי לקהל שמאופין בראיה תקינה, שמיעה תקינה, תפקוד מוטורי תקין וללא רגישות להבהובים תכופים וריצוד של המסך, ובעצם כל מי שלא עונה על ההגדרה הזו – נשאר בצד.
החוק מאפשר לאנשי בעלי מוגבלויות להנות גם הם מהעולם האינסופי של אתרי אינטרנט. זהו חוק חברתי חשוב, שבסופו של דבר גם יגדיל את קהל המשתמשים וגם יגדיל את המשתשמים הפעילים (הכנסות, פרסום, מוניטין, כבר אמרתי, לא?)

נקודה חשובה שעלתה במספר דיונים – אתר שמהותו הוא גרפיקה, צילום, סרטים או מוסיקה (וכיוצא באלה), לעולם לא יצליח לספק לאדם בעל מוגבלות חושית את אותה חווית משתמש שהוא מספק לאדם ללא מוגבלות זו.

הנגשת אתרים, תכל'ס.

מה עושים? מנגישים!

כפי שניתן לראות, האתר שלי עדיין לא מונגש במולואו, אני עובד על זה כמעט כל יום. בהתחשב שהמטרה העיקרית של האתר שלי הוא לגרום לי הנאה שכשאני רואה שיש יותר משלוש כניסות ביום, אני כנראה משקיע הרבה יותר מאשר מאמץ סביר ביחס לתועלת של האתר הזה…

איך מנגישים?

לוקחים מישהו שהנגשת אתרים זו עבודתו, מוודאים שהוא אכן מבין את המשמעות של הנגשת אתרים ולא סתם שמע על המונח הזה שלשום והיום הוא מומחה הנגשה, מפרטים איתו בהסכם כתוב מה תכולת העבודה, מה אחריותו במקרה של תביעה או דו"ח של נציבות שוויון לבעלי מוגבלויות, מה רמת השירות שיינתן אם יוגשו דו"ח או תביעה, ואיזה כלים הוא מספק לבדיקה ותחזוקה שוטפת.
לחלופין – ניתן להעזר ביועץ הנגשה שמכין אפיון עבור מי שבנה עבורכם את האתר אם הוא מומחה בהקמה אבל לא מתמחה בהנגשה.

אפשרות אחרת – אם יש לכם חשק, כוח, ידע וזמן – לוקחים אחריות ועושים זאת לבד.

לבד? כן לבד!

איך מנגישים לבד?

מתקינים תוסף הנגשת אתרים, ומתחילים להתעלל באתר:

  • בודקים שבהגדלת הגופן באמת הכל גדל בצורה תקינה ועדיין נשאר קריא (זה משהו שאני עדיין עובד עליו באתר הזה).
  • בודקים שלכל התמונות האמיתיות (לא סתם קישוטים ורקע) יש מלל מהותי, כאן חשוב להדגיש – אל תשימו מלל "תמונה", גם לא PICT.JPG אלא מלל קצר שמתאר מה באמת יש בתמונה.
  • מוודאים שניתן לתפעל את האתר רק באמצעות מקלדת, ואם סדר הפעולות אינו הגיוני – לשבת ולסדר את זה!
  • מוסיפים לכל אלמנט שמע או וידאו כיתוב חלופי שמתאר את מה ששומעים (למיטב ידיעתי לא חייבים תמלול מלא, אלא תוכן מהותי שמאפשר קבלת חווית משתמש ושירות קרובים למקור).
  • מחפשים כלי אימות הנגשת אתרים (יש המוני כלים חינמיים ברשת) ומנסים אותו על כמה דפים – אפשר ללמוד המון מתוצאות הבדיקות הללו.

ואם כל זה לא מספיק – אחרי שעשיתם המון עבודה לבד, פרסמו את האתר באחת הקבוצות ובקשו חוות-דעת, אם מצאו יותר מדי בעיות – נא לחזור להצעה הקודמת ולקחת מישהו שזה המקצוע שלו.

ומה לגבי האתר שלי?

אז כמו שכתבתי קודם – אני עדיין עובד עליו. אני מחפש ברשת פתרונות לבעיות שאני מוצא כי בטוח שאני לא הראשון שנתקל בהן. הסיבה שזה לוקח לי הרבה זמן יחסית – אני מנסה לטפל בדברים מהשורש, כלומר – אם יש משהו שצריך לתקן בתבנית, אני לא מסתפק בתיקון מקומי, אלא גם מציע את התיקון למי שפיתח את התבנית. הוא בחור די קואופרטיבי, ואני מאמין בקהילה למען הקהילה.
שלשה שינויים שהצעתי לו בנושא הנגשה כבר שוחררו, עוד כמה בדרך.

עברתי על האתר בעזרת שניים-שלשה כלים שמנתחים את הדפים והתחלתי לתקן, כל פעם משהו אחר. לפעמים זה הקפיץ התראות חדשות, לפעמים תיקון אחד טיפל בשלוש בעיות. שיפרתי את המבנה הפנימי של טופס "'יצירת קשר", וכעת אני מנסה להבין האם ג'טפק מתכוונים לשחרר תיקון לחייכן הקטן שמתחבא למטה ומהווה בעיית הנגשה גם אם לא רואים אותו.

"תוסף הנגשה"

עכשיו אני פורע את החוב מראש הפוסט – המרכאות סביב "תוסף הנגשה" מהפיסקה הראשונה, הסיבה היא שאין באמת דבר כזה תוסף הנגשה.
יש לא מעט תוספים טובים ואפילו טובים מאוד שמסייעים להנגשת אתרים, אך אין שום תוסף שעושה את כל העבודה במקומנו. יש עוד הרבה דברים שצריך לסדר, לכתוב, לתקן, לפנות לתמיכה ועוד, תוסף הוא הצעד הראשון, ניתן לוותר עליו אם משתמשים בתבנית שכוללת את התמיכה הזו בצורה עצמאית, אבל תמיד לזכור – העבודה לא מסתיימת שם!

רוצים לשאול, להתייעץ או לעזור? – כל התייחסות או פניה תזכה לתשומת לב מלאה!

אם הגעתם עד השורה הזו אני מקווה שהיה לכם מעניין, אז תעשו קליק על הלייק למטה 🙂

תגובתך בבקשה...