מחשבות שנוגעות למערכות מידע, וגם כאלה שלא…

מקום ראשון בגוגל

אחת ההזדמנויות הראשונות בהן פגשתי את המושג "מדע בדיוני" היתה בסוף שנות ה-70 כאשר חבר השמיע לי את יצירת המופת "מלחמת העולמות", אלבום כפול מהודר מעוטר בציורים מרשימים, מוסיקה אלקטרונית וקריינות דרמטית.
פשוט תענוג.
שם גם פגשתי לראשונה את הביטוי "Slowly but surely", שתורגם לעברית כ-"לאט אבל בטוח".

מקום ראשון בגוגל

"לאט אבל בטוח" זה בדיוק מה שגוגל עשו בשני העשורים האחרונים – הם הגיעו לשליטה טוטאלית בעולם מנועי החיפוש, כל שאר הכלים נמצאים הרחק מאחור וכמובן שהביטוי "To google" תורגם גם לעברית ולא מעט אנשים אומרים "לגגל", "גיגלתי אותך" ועוד וריאציות שונות (ומשונות).

מקום ראשון בגוגל

שלוש המילים "מקום ראשון בגוגל" או "להיות ראשון בגוגל" הן מילים נרדפות להבטחה שנותנים לנו חברות, עסקים ואנשים שמוכרים קידום אתרים, ה"מהדרין" קוראים לזה SEO, אופטימיזצית מנועי חיפוש, אולי כי זה נשמע יותר מקצועי, למרות שמדובר בעצם בשני תחומים שונים. בשורה התחתונה – כולם מנסים להראות את תוצאות העבודה שלהם ב"גוגל", ומי שלא – מיד נשאל:"ומה עם קידום בגוגל?".

מראש, אני אומר: את המגרש התחרותי של קידום אתרים אני משאיר לאחרים, מהיכרות עם התחום החלטתי שאני לא מספיק שועל או שרלטן כדי לשכנע אנשים שאני אביא אותם למקום ראשון בגוגל, ולכן אני לא עוסק בזה (למעט קידום של האתר שלי).
אני עוסק במה שקורה מהרגע שמישהו כבר לחץ על הלינק לאתר שלכם. למרות זאת, אתן כמה מילים על קידום אתרים, ניתוח אתרים באינטרנט, שיפור אתרי אינטרנט וגם "מקום ראשון בגוגל".

הסוד הגדול שגוגל שומרת הוא שיטת הדירוג של האתרים אשר מביאה את האתר שלכם למקום הראשון או לדף 40, בהתאם למילות החיפוש. גוגל מפרסמת מעת לעת את כללי היסוד(פנדה, פינגווין…), שהם סוג של "עשה" ו"לא תעשה", אבל ללא הפרטים הקטנים, קרי "המשקל" של כל פרמטר, קשה לבנות מודל מקביל ולעבוד לפיו. למרות זאת, מקצוע קידום האתרים פורח ומשגשג, ויחידי סגולה אף מגיעים להישגים גבוהים.
קידום אתרים הוא סוג של מעשה קסמים, מי שלא בקיא ברזי המקצוע עלול להשקיע זמן ומשאבים רבים, ללא תועלת, ולקוחותיו עלולים בקלות ללכת שבי אחר אחיזת עיניים.

רק לצורך המחשה – חיפוש הביטוי "סיפוקולו" מביא את האתר שלי במקום הראשון, וכל מה שמופיע בתוצאה השניה והלאה בכלל לא קשור.
איך עשיתי את הקסם הזה? מאוד פשוט – ביטוי שאף אחד לא מחפש, מאוד קל להביא למקום הראשון. מספיק שהוא מופיע פעם או פעמיים באתר, והנה, אנחנו שם. לעומת זאת, הסיכוי שאצליח להביא את האתר שלי למקום הראשון עבור הביטוי "קידום אתרים" הוא אפסי, כי זה ביטוי שהמון מקצוענים (ומקצוענים פחות) מתחרים עליו ומנסים לקדמו, ולכן – אני אפילו לא מנסה.

אם כך, במה בכל זאת אני יכול להועיל לאתר (ולעסק) שלכם?

כפי שציינתי קודם – אני לוקח את המושכות מהרגע שמישהו כבר הגיע לאתר שלכם. זה השלב שבו האתר נמדד בזכות עצמו, בזכות התוכן, המראה, העיצוב והנגישות.
למשל – אם יש לכם אתר שעוסק במערכות מידע, אבל הגיעו אליו בעקבות חיפוש פתרון לבעיית "קודן לא עובד" (מוזמנים לנסות לחפש, ולקבל הפתעה), חשוב לגרום לגולש לקבל במבט אחד מהיר את ההרגשה שהוא הגיע למקום הנכון, ובאמת מדובר באתר או מאמר שיעוזר לו לטפל בבעיה שלו. אם האתר משדר משהו אחר – הלחיצה על חץ "חזור" לתוצאות החיפוש היא פשוטה ומהירה, הקליק המיוחל על"קניה" או "יצירת קשר" יהיה כבר באתר של מישהו אחר.

אם השקעתם הון בקידום האתר שלכם, כמות הכניסות מרשימה אך כמות ההמרות (קליקים אפקטיביים) היא אפסית, כנראה שחווית המשתמש לא מספקת את הסחורה, ועל-פי המודל החדש של גוגל – זה אף משפיע על הקידום.
חווית משתמש מורכבת מאינטרגרציה של כלל האלמנטים באתר – הלוגו, הצבעים, סוג הגופן וגודלו, כמות הגופנים, מהירות הטעינה של התמונות, זמן ההשהיה של סליידר, התוכן, הניסוח ועוד רבים אחרים. כמו שרואים כתם אפור קטן על חולצה לבנה, כך מספיק שאחד האלמנטים "זועק" בתפקודו הלקוי או אי התאמתו.
כל דבר כזה הוא פוטנציאל ללקוח נוטש.

חשוב גם השוקו, לא רק הבקבוק

אף אחד לא קונה בקבוק יין יקר בגלל עיצוב הבקבוק אלא בזכות היין שממלא אותו. גם כשקונים שוקו – בודקים את המרכיבים וקונים לפי הטעם (לפעמים גם לפי המחיר). כך כתיבת תוכן משפיעה על האתר – הרושם הראשוני מהבקבוק היפה יתחלף מאוד מהר בטעם האמיתי של תכולתו. אם היין איכותי – עוד אנשים ישמחו לטעום ממנו, אם היין דומה לחומץ – די מהר הגולשים, וגם גוגל יבינו שצריך לחפש משהו אחר.

הפיסקאות הקודמות הן המהות של ביקורת אתרים, או ניתוח אתרי אינטרנט, כפי שקוראים לה חלק מעמיתי.
ניתוח אתר עסקי אינו רק הצגת גרפים של גוגל-אנליטיקס, או ציון גבוה באחד הכלים האוטומטיים של יעילות קוד ומבנה קישורים, אלא בדיקה אנושית, של התרשמות חוויתית, כדי לוודא שהדף אליו מגיעים לפי תוצאות החיפוש מציג באופן הטוב ביותר את מה שהלקוח שלכם מחפש.

מעוניינים בהדגמה על האתר שלכם? צרו קשר!

תגובתך בבקשה...

2 מחשבות על “מקום ראשון בגוגל”